Muzica de cult în paginile revisteiBiserica Ortodoxă Românăîn a doua jumătate a secolului al XX-lea

Autori

  • Prof. univ. dr. Elena Chircev Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca

DOI:

https://doi.org/10.35218/

Cuvinte cheie:

muzică psaltică, creație corală religioasă, muzicologie bizantină, manuscris, comunism

Rezumat

Revista Biserica Ortodoxă Română a fost înființată la 17 noiembrie 1873, la inițiativa mitropolitului primat al României, Nifon Rusailă (1789-1875). Scopul publicației – al cărei prim număr a fost lansat la 1 octombrie 1874 – era acela de a informa clerul şi credincioşii despre activitatea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe din România. În cei 146 de ani trecuți de la tipărirea primului număr, revista a avut printre colaboratori personalități ale Ortodoxiei românești, precum preoţii profesori Dumitru Stăniloae, Ioan G. Coman, Ene Branişte, Liviu Stan, Mircea Păcurariu, Ion Bria ş.a. Muzica bisericească a fost prezentă în paginile revistei atât prin articole, studii și recenzii cât și prin partituri ale unor lucrări corale sau psaltice, datorate unor slujitori ai Bisericii, între care se remarcă Episcopul Melchisedec Ștefănescu al Romanului, la sfârșitul secolului al XIX-lea sau, în secolul al XX-lea, diaconul Grigore Panțiru, profesorul Nicolae Lungu, preot profesor Gheorghe Șoima, arhid. dr. Sebastian Barbu-Bucur, preoții profesori Constantin Drăgușin, Nicu Moldoveanu, Alexie Buzera ș.a. Lucrarea de față sintetizează aceste contribuții și subliniază felul în care schimbarea regimului politic din România, la mijlocul secolului trecut, a influențat subiectele articolelor și creația religioasă publicată în revista Patriarhiei Române.

Publicat

2024-04-22